Д-р Ярон Бруук, президент на института Айн Ранд, САЩ: “Правителството няма право да преразпределя богатството”

OLYMPUS DIGITAL CAMERA“Правителството няма право да преразпределя богатството”

“Религията е антагонистична към свободата, индивидуализмът и индивидуалната свобода.”

“Философията на Айн Ранд е валидна за всички. Всеки може да спечели от нейното учение. Даже тези, които най-много могат да се възползват от нейната теория, са т. нар. “амбициозни бедни”. Т.е. тези бедни, които искат да се издигнат и които искат да работят много. Теорията на Ранд им дава рамков модел, който те могат да следват, за да направят живота си по-добър и да достигнат своето щастие.”

Д-р Ярон Бруук е президент на института Айн Ранд в САЩ. Роден и израснал в Израел, той е служил в израелското армия, където достига до чин сержант. До 16-годишна възраст, д-р Бруук, като сам признава е бил запален по идеите на социализма, но когато прочита фундаменталният труд на Айн Ранд – “Атлас изправя рамене”, променя мирогледа си и днес е един от водещите учени и последователи на нейната философия. През 1987-ма година се премества със съпругата си в САЩ. Д-р Ярон Бруук е професор по финанси от университета в Остин, Тексас и е международен лектор по въпросите за международната криза, моралът на капитализма и краят на растежа на държавата. Той е чест коментартор със собствени рубрики в изданията на Форбс, Уолстрийт Джърнъл, Ю Ес Ей Тудей и др. Ярон Бруук също е автор и съавтор на редица книги.

С  д-р Ярон Бруук, президент на института Айн Ранд, САЩ разговаря Симеон Гаспаров slgasparov@comcast.net
ayn-rand-fb– Д-р Бруук защо книгите на Айн Ранд са така популярни и все още събират милиони почитатели по света?
– Защото книгите й разкриват нова структура от идеи за това, което човешките същества могат да постигнат и то във времена, в които има много страдание в света, много страх, несигурност и икономическа нестабилност. Виждате дори и днес какво става с кризата в Европа и САЩ. Хората търсят и намират в тях нови идеи и нови решения. В творбите й читателите откриват не само себе си, откриват обяснението си за живота, но и намират неговата алтернатива.

 


– Как бихте обяснили творчеството на Айн Ранд – фикция, философия, политическа програма или видения за по-добър свят?
– Що се отнася до романите й, те са фикция, но в тях е заложена много силна философия за по-добър свят и по-добър живот за хората. Освен това тя е писала и много философски изследвания. Може да се каже, че творчеството й е съвкупност от фикция и философия.

Ayn Rand

 

– Айн Ранд е първата, която говори за “моралната страна” на капитализма. Защо за нея капитализмът, не е само икономическа структура, а нравствена?
– Ранд е първият мислител, който се противопоставя срещу общоприетият морал за собственото жертвоприношение и алтуризмът (т.е. състрадание, човеколюбие, б.а.), който над 2000 г. е доминирал в Западната култура. Според нея, докато алтуризмът е проебладаващата етично-културна норма в обществото, то той винаги ще бъде в противоречие с капитализма. Идеите за собствената ти жертвоготовност, да поставяш другите пред себе си, идеите за себеотрицанието, са несъвместими с политическата и икономическа система на капитализма, която приема хората като независими, търсещи успеха и своите собствени ценности индивиди.

– Каква е алтренативата, която тя представя?

– Това, което Айн Ранд представя като алтернативна етика е, че твоят живот е твоя собствена отговорност. И тази отговорност е към самият теб. Ти трябва сам да търсиш своите собствени ценности. Но това не значи, че след като ти не трябва да се жертваш за останалите хора, да искаш да жертваш останалите хора заради себе си. Нито че трябва да експлоатираш останалите. Това е етическият код, който е в синхрон с капитализма и в това е моралната основа на капитализма. Капитализмът като икономическа и политическа система оставя хората сами да намерят своя собствен интерес.

cover-rand– В творбите си Ранд, често говори и за “индивидуалната свобода”. Какво е обяснението на този термин, който бихте дали на нейните читатели в България?

– Индивидуалната свобода, означава хората да се оставят сами да преследват своите мечти и ценности. Мечти и ценности, които смятат че ще им помогнат на тях самите и които смятат, че ще са добри за тях. Разбира се, това става само тогава, когато те не нарушават индивидуалните права на останалите хора и обществото.

– Как би изглеждал идеалният свят според Айн Ранд?

– Да преследваш собственият си интерес е есенцията на нейният морал. Фундаменталната оценка, която тя дава е че всичко, от което човешките същества се нуждаят, за да успеят в живота е разумът. Трябва да мислиш рационално, за да разбереш светът и да избереш своите собствени ценности. Трябва да бъдеш честен, свързан с реалността и да се придържаш към фактите. Трябва да си справедлив и да третираш хората така, както те заслужават да бъдат третирани. Трябва да разбираш, че никой друг не може да взема решеня за теб, освен ти самият. Ти не можеш да бъдеш контролиран от другите хора, защото другите хора правят неща, които те искат и ти да ги правиш. Ти правиш нещата, само тогава, когато ти самият разбереш, че искаш да ги правиш. Освен това, трябва да бъдеш продуктивен. Ти трябва да имаш възможност да работиш за себе си и да създаваш добродетели за себе си. Да създаваш богатство от което да живееш. Трябва да имаш своето достойнство. Да имаш своето право да оцениш постиженията, които си направил от положените усилия да станеш по-доброто човешко същество, което ти можеш да бъдеш.

ayn-rand-in-new-york– Но някои от критиците на Ранд, смятат че нейната философия е валидна само за хора, които са независими финансово. Те твърдят, че тази теория не е приложима за бедните и тези, които нямат нищо.

– Философията на Айн Ранд е валидна за всички. Всеки може да спечели от нейното учение. Даже тези, които най-много могат да се възползват от нейната теория, са т. нар. “амбициозни бедни”. Т.е. тези бедни, които искат да се издигнат и които искат да работят много. Теорията на Ранд им дава рамков модел, който те могат да следват, за да направят живота си по-добър и да достигнат своето щастие.
Производителността е също и един от основните добродетели, с които Айн Ранд се занимава. Производителността, на всяко ниво на което можеш да я постигнеш. Независимо дали си гений като Стийв Джобс, дали си работник в завод или тухлар, ти каквото и да правиш, трябва да се стремиш да бъдеш най-добрият и да го направиш по най-добрият начин. Затова е необходимо да използваш своя разум и да продължаваш да мислиш, как това, с което се занимаваш може да успееш и да го направиш по-добре. Ние не сме еднакво умни, не сме и еднакво способни. Но ние имаме еднакви възможности да накараме себе си да бъдем най-добрите, които ние можем да бъдем!

objectivist-ayn-rand– Както знаете, ние в Европа, плащаме по-високи данъци от Щатите. Но ние очакваме също от нашите правителства да ни подадат ръка да се изправим на крака, когато изгубим работата си или фалираме. Дори наскоро, авторката на “Хари Потър” Джей Кей Роулинг, сподели по американската телевизия, че не иска да живее никъде, освен в родната си Англия, защото когато е била бедна и в нужда, държавата й е подала ръка, затова сега тя няма нищо напротив да плаща по-високи данъци, за да помогне на други като нея. Какво мислите по този въпрос?

– Днес правителството е единствената институция, която доставя някаква помощ на гражданите, защото контролира твърде много от икономиката. И хората нямат много избор. Но в едно идеално общество – не! Правителството няма право да преразпределя богатството. Защото, за да даде нещо на един, трябва да вземе от някой друг. Идеята, правителството да открдне от парите на някой и да ги даде на друг е погрешна и неморална. В истински свободното общество, когато ти изпаднеш в беда или фалираш, ти трябва да зависиш за помощ от семйството си, приятелите ти или благотворителни организации, които да ти подадат ръка. Но правителството няма право да вземе пари от една личност и да ги даде на друга.

images-rand-book– Един от най-големите изследователи на Айн Ранд – Леонард Пейкоф, заявява, че “призракът на религията е надвиснал над Америка”. Прав ли е?
– Да, мисля че е прав. За последните 40-50 години, Америка се е превърнала в много по-религиозна страна отпреди. И този процес продължава да се развива. Религията е антагонистична към свободата, индивидуализмът и индивидуалната свобода. И докато религията продължава да се надига, ролята на правителството ще расте, а индивидуалнта свобода ще намалява.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: